eStire.ro

Articol actualizat la: 28 November 2018, 17:00

FOTO Răzvan Voiculescu lansează „ROST“, un album fotografic despre esenţa tradiţiilor româneşti

FOTO Răzvan Voiculescu lansează „ROST“, un album fotografic despre esenţa tradiţiilor româneşti
 

Cel mai recent album de fotografie, „ROST – Esenţe, gusturi şi stări româneşti“, al fotografului Răzvan Voiculescu, este lansat în seara aceasta, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, de la 19.00. Proiectul reuneşte o colecţie de ipostaze ce înfăţişează satul tradiţional: meşteşuguri, obiceiuri, momente, poveşti de viaţă.

Evenimentul de lansare îl va avea ca invitat special pe Tudor Gheorghe care va susţine un recital. 
 
Colecţia de fotografii pe care o lansează Voiculescu încheie seria de albume pe care Răzvan Voiculescu a dedicat-o satului tradiţional, serie din care au făcut parte şi albumele „România – Ţinuta umilă a splendorii“ şi „Ţara Lăpuşului – Destine încrustate“. 
 
Parte a unei campanii naţionale, albumul lui Răzvan Voiculescu îşi propune ca, printr-un obiect de artă fotografică, să aducă în faţa publicului poveştile şi chipurile acestor „Păstrători de Rost“. 
 
 
Albumul  a început de la ideea unei lumi aflate la apus. În satele şi oraşele mici ale României, multe dintre meştesugurile vechi se pierd, încet-încet. Auzim din ce în ce mai des despre „ultimul fierar”, „ultimul potcovar”, „ultimii rapsozi”. Oamenii aceştia, care îşi ştiu meşteşugul şi îl ţin viu – în ton cu rostul străvechi, de multe ori tangent cu magia – nu au pe nimeni care să-i urmeze. E posibil ca ideea de ROST – pe care o reprezintă aceşti meşteşugari, artişti sau păstrători de tradiţii, prea puţin cunoscuţi sau chiar complet uitaţi – să nu mai existe  mâine.
 
Portrete de potcovari, opincari, cojocari
 
De-a lungul a doi ani, Răzvan Voiculescu şi echipa sa au întâlnit, descoperit, fotografiat şi filmat, în toate regiunile ţării, aproape o sută de poveşti ale „Păstrătorilor de Rost”: potcovari, buciumani, cojocari, fierari, opincari, morari, rapsozi sau făuritori de tilincute sau de hamuri. Albumul este alcătuit din pictoriale, fiecare dintre ele dedicat unui astfel de Păstrător de Rost. 
 
 
Ca şi celelalte albume ale lui Răzvan Voiculescu, şi acesta va include un film de scurtmetraj (making of) realizat de regizorul Şerban Georgescu. Lansarea albumului va constitui, de asemenea, şi punctul de pornire al campaniei naţionale ROST – Esenţe, gusturi şi stări româneşti. Mesajul principal al campaniei va fi: „Avem un ROST. Îl păstram“.
 
Campania îşi propune să implice cât mai mulţi români, motivându-i să se afilieze proiectului şi să descopere chipurile şi poveştile ROST-ului pe care încă îl mai avem: tradiţii, meşteşuguri, arte populare încă vii, oameni extraordinari, dar prea puţin cunoscuţi sau complet uitaţi. 
 
 
Beneficiul social al campaniei este acela de a oferi o variantă alternativă de modele, de „eroi”: autentici, umani, uneori plini de riduri, dar şi de o sumedenie de poveşti. În ultimă instanţă, proiectul este unul de apropiere şi apropriere – de recunoaştere a celor ce păstrează rostul, de recuperare a valorilor pe care ei le reprezintă şi de re-însuşire de către publicul larg (mai ales, cel urban) a unor modele ce ţin de identitatea noastră. 
 
În plus, campania este concepută pentru a încuraja generarea de conţinut social, prin fotografii, post-uri, materiale video realizate de către utilizatorii on-line cu oameni pe care ei îi descoperă singuri, pe cont propriu, şi îi consideră Păstrători de Rost. În felul acesta, proiectul poate câştiga noi chipuri sau poveşti ale Păstrătorilor de Rost. De data aceasta descoperiţi chiar de către public. 
 
Sursa: Adevarul