eStire.ro

Articol actualizat la: 14 March 2018, 14:16

STUDIU Ce beneficii extrasalariale îşi doresc angajaţii din România şi ce bugete alocă firmele pentru a le creşte gradul de satisfacţie

STUDIU Ce beneficii extrasalariale îşi doresc angajaţii din România şi ce bugete alocă firmele pentru a le creşte gradul de satisfacţie

Tichetele de masă, cadourile, decontarea transportului, vacanţele în România şi pensiile private sunt principalele beneficii extrasalariale pe care angajaţii şi le-au ales anul trecut, potrivit unui studiu BenefitOnline.ro, platformă online de beneficii extrasalariale. În medie, opţiunile angajaţilor s-au schimbat o dată la două luni.

În prezent, mai bine de 60.500 de angajaţi din peste 200 de companii din diverse industrii, precum IT, automotive, banking, share-service şi telecom, utilizează platforma BenefitOnline.ro pentru  a-şi alege singuri beneficiile extrasalariale. BenefitOnline.ro include peste 2.540 de beneficii extrasalariale active, de la aproape 1.400 de furnizori.

Cele mai dorite beneficii extrasalariale

Anul trecut, cele mai accesate beneficii au fost din categoria celor deductibile: tichetele de masă – 52% din bugetele cheltuite în platforma BenefitOnline.ro au fost direcţionate către acest tip de beneficiu. În topul preferinţelor angajaţilor români se mai află şi cadourile (oferite sub formă de carduri cadou la retaileri importanţi, tichete sau vouchere de cumpărături etc.) – aproape 24% din bugetele de beneficii fiind alocate pentru diferite tipuri de cadouri – precum şi decontarea serviciilor de transport în comun sau a carburantului – 10,5% din buget.  Vacanţele în România  s-au situat pe locul al 4-lea în topul preferinţelor angajaţilor români, accesarea lor realizându-se prin intermediul voucherelor de vacanţă. Pensiile facultative – pilonul 3, activităţile din zona sport & wellness şi sănătate (categorie ce include abonamente la reţele private de sănătate, asigurări de sănătate, servicii stomatologice) s-au regăsit de asemenea în preferinţele angajaţilor de anul trecut.

„Am observat, în 2017, o apetenţă a angajaţilor pentru cadouri şi gift-carduri, abonamente pentru sport & wellness, cât şi pentru diferite tipuri de servicii medicale. Ne aşteptăm ca această tendinţă să se accentueze şi mai mult anul acesta”, spune Stelian Bogza, cofondator BenefitOnline.ro.

Cel mai scump beneficiu accesat anul trecut, în platforma BenefitOnline.ro, a fost un pachet de naştere, la un furnizor privat de servicii medicale, în valoare de 4.950 de lei.

Cu toate că femeile şi bărbaţii au arătat interes similar pentru mare parte din beneficii, în anumite situaţii, opţiunile angajaţilor s-au diferenţiat în funcţie de sex. Astfel, în 2017, femeile au optat mai mult pentru cadouri şi cursuri profesionale, iar bărbaţii au investit mai mult în vacanţe în România şi pensii private.

Opţiunile angajaţilor au fost diferite şi în funcţie de generaţia din care fac parte. Portofoliul de angajaţi care au folosit platforma BenefitOnline.ro în 2017 a fost împărţit astfel: Baby Boomers (> 48 de ani) - 2,2%, Generaţia X (38 - 48 de ani) - 16,5%, Generaţia Y (18 - 37 de ani) - 81,3%.

Astfel, concluzia alegerilor de beneficii pe generaţii a fost că toţi angajaţii, indiferent de vârstă, îşi doresc cadouri, servicii de sănatate sau transport, în egală măsură. Totuşi, angajaţii din generaţia Y (cu vârste cuprinse între 18 – 37 de ani) sunt motivaţi mai mult de cursuri profesionale şi limbi străine şi de vacanţe în România. Angajaţii din generaţia X (cu vârste cuprinse între 38 – 48 de ani) au investit mai mult în pensii private şi vacanţe în România.  

Când angajaţii achită cu banii lor beneficiile voluntare care reprezintă diverse oferte şi reduceri negociate direct de BenefitOnline.ro, la diverşi furnizori, abonamentele şi activităţile de sport & wellness domină alegerile, cu 39% din totalul opţiunilor, urmate de produse fashion & beauty (20%), gadget-uri IT şi abonamente telecom (14%), oferte la restaurante & cafenele, activitaţi pentru timp liber şi hobby, servicii medicale şi auto.

Bugetele de beneficii alocate de angajatori

Angajatorii au cheltuit peste 46 de milioane de lei pentru beneficiile pe care angajaţii le-au ales anul trecut în platforma BenefitOnline.ro. Bugetul de beneficii cheltuit de companii în 2017 a fost mai mult decât dublu faţă de anul precedent şi anticipăm pentru 2018 un volum de minimum 100 milioane de lei. În primele două luni ale anului 2018, bugetul de beneficii al companiilor deja alocat angajaţilor a fost de aproximativ 23 de milioane de lei.

Sumele acordate lunar de companii pentru beneficiile extrasalariale ale angajaţilor variază între 150 de lei şi 750 de lei.

Avantaje fiscale pentru angajaţi şi angajatori

Tichetele de masă, acordate conform prevederilor în vigoare, beneficiază de deductibilitate şi exceptare de la plata taxelor salariale pentru sumele acordate pentru angajatori, iar angajaţii plătesc cota actuală de 10% aferentă impozitului pe salarii.

De acelaşi regim fiscal (taxe 0% pentru angajator şi 10% impozit pe venit pentru angajat) beneficiază şi voucherele de vacanţă, acordate în cuantum anual maxim de 11.400 de lei. 

Cadourile şi tichetele cadou oferite angajaţilor şi copiilor minori ai acestora, în cuantum de până la 150 de lei per eveniment special, beneficiază de deductibilitate şi sunt scutite de la plata taxelor şi impozitelor. Angajatorii pot oferi, fără taxe, cadouri şi tichete cadou de 8 Martie – doar angajatelor, de 1 Iunie – doar copiilor minori ai angajaţilor, de Paşti şi de Crăciun – tuturor angajaţilor şi copiilor minori ai acestora, precum şi la alte evenimente care păstrează încadrarea de cheltuieli cu caracter social.

Serviciile medicale, oferite sub formă de abonamente la reţele şi clinici medicale private sau asigurări de sănătate, în limita a 400 de euro pe an (aproximativ 150 de lei pe lună), beneficiază de exceptare de la plata taxelor – atât pentru angajator, cât şi pentru angajat. Netaxabile sunt şi pensiile facultative din pilonul 3, menţinând limita a 400 de euro pe an (aproximativ 150 de lei pe lună). 

„Anul trecut, peste 2,1 milioane de lei din bugetul alocat de angajatori pentru beneficii prin platforma BenefitOnline.ro au fost cheltuiţi pe servicii medicale şi pensii private, reprezentând o creştere de aproape cinci ori faţă de anul 2016 a acesor categorii de beneficii”, spune Stelian Bogza.

Trainingurile profesionale, fără limitare anuală a sumei alocate, precum şi decontarea abonamentelor pentru transportul în comun folosite de angajaţi pentru drumul de acasă la locul de muncă  sunt cheltuieli deductibile pentru companii.

 

Sursa: Adevarul