eStire.ro

Articol actualizat la: 12 November 2018, 20:56

Care sunt costurile întreţinerii unui automobil second-hand?

Care sunt costurile întreţinerii unui automobil second-hand?
 

Deşi achiziţia unui automobil second-hand poate părea o soluţie mai accesibilă decât optarea pentru un model nou, există o serie de cheltuieli pentru întreţinere care pot creşte semnificativ suma investită.

Conform unui studiu realizat de Autovit.ro şi o serie de dealeri parteneri, cheltuielile de întreţinere ale unui automobil second-hand proaspăt achiziţionat pot reduce drastic bugetul cumpărătorului.

Întrucât multe taxe şi tarife variază de la judeţ la judeţ sau de la companie la companie, rezultatele studiului au un caracter orientativ, oferind în acelaşi timp o imagine globală asupra costurilor legate de deţinerea şi utilizarea unui automobil.

Timbrul de mediu

Primul şi poate cel mai important parametru de luat în seama la achiziţia unui automobil nou sau second-hand este timbrul de mediu, cunoscut până de curând şi sub alte denumiri, precum taxa de mediu, taxa de primă înmatriculare. Pentru o maşină rulată din import sau una din ţară înmatriculată înainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu contează enorm, fiindcă acesta ajunge să reprezinte o bună parte din valoarea acesteia.

Automobilele Euro 4 cu o cilindree sub 1.600 centimetri cubi necesită cheltuieli de aproximativ 500 de euro, în timp ce modelele mai populare Euro 4 şi Euro 3 vă vor scoate din buzunar nu mai puţin de 1.000 euro pentru timbrul de mediu. Cele mai avantajoase automobile sunt cele Euro 5, dar având în vedere că aparţin unei norme de poluare de curând impusă, sunt foarte rare ca automobile second-hand. Cele mai avantajate maşini de noua formă a timbrului de mediu sunt cele Euro 2, Euro 1 şi non-Euro, ale căror taxe au scăzut chiar şi de şapte ori.

Transcrierea

În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în România şi pentru care s-a plătit taxa auto, la vânzare, respectiv cumpărare se face transfer de proprietate, situaţie în care este nevoie de verificarea tehnică şi atestarea autenticităţii de către Registrul Auto Român (RAR), plus o taxă pentru obţinerea noilor plăcuţe. Totalul taxelor variază între 350 şi 550 lei. În cel mai bun caz, omologarea individuală la RAR nu mai este necesară (circa 200 lei).

Indiferent de situaţie, posesorii de automobile trebuie să aibă în vedere impozitul anual, taxa certificat de înmatriculare, taxa numere de înmatriculare, toate în valoare de până la 200 lei.

Impozitul auto

Cuantumul anual depinde de cilindreea maşinii şi variază de la judeţ la judeţ. Pentru maşini cu motor de 0,9 litri, impozitul mediu este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare în intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, însă când e vorba de cilindreele mai mari, creşterea este puternică (pentru maşini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de 6.000 lei).

Asigurarea RCA

Tarifele poliţelor RCA depind de mulţi factori, de la vechimea şi valoarea maşinii, până la vârsta şi starea civilă a şoferului. În funcţie de cum s-au poziţionat în piaţă companiile, preţul mediu al unei poliţe de răspundere civilă auto variază între 400 lei şi 800 lei. Modelele de volum, precum Dacia Logan, Volkswagen Golf sau Opel Astra, deţinute de şoferi cu experienţă, au poliţe RCA ce oscilează între 500-700 lei/an.

Asigurarea CASCO

Asigurarea de tip CASCO a devenit un lux şi de regulă cei care işi iau o maşină ieftină şi de peste 7-8 ani vechime nu încheie o asigurare de acest tip. Preţul ei poate varia considerabil în funcţie de compania de asigurări precum şi în funcţie de clauzele în care asiguratul este despăgubit.

Un model comun cu un motor de aproximativ1,5 litri şi câţiva ani vechime, necesită pentru asigurarea CASCO anuală aproximativ 1.500-2.000 lei. Maşinile premium cu motoare mari şi puternice, pot scoate din buzunarul proprietarului până la 5.000 lei şi în unele cazuri pot depăşi 10.000 lei. Mulţi clienţi aleg varianta cu franşiză, care e în general mai ieftină cu 10% faţă de o poliţă CASCO fără franşiză. În acest caz, clienţii aleg să-şi repare singuri daunele mici şi să apeleze la CASCO doar în cazul unor daune mai serioase.

Carburantul

În ciuda scumpirilor succesive la pompă, combustibilul rămâne elementul de bază atunci când vorbim de utilizarea unui automobil. Un calcul simplu arată că şoferii ce parcurg sub 5.000 de kilometri pe an vor cheltui în medie 2.000 de lei / an, iar cei mai activi (peste 15.000 km /an) pot depăşi lejer 6.000 lei / an. Estimările au fost realizate pentru un consum mediu de 7 litri / 100 km şi un preţ mediu al carburantului de 5.7 lei / litru.

Reparaţii la service

Problemele mecanice care apar din cauza uzurii, dar şi cele apărute în urma unor incidente în trafic, ce nu sunt acoperite de RCA sau de CASCO, necesită reparaţii fie la service-uri de cartier, fie la unele specializate. În funcţie de severitate, acestea îl pot costa pe şofer de la 200 de lei pana la câteva mii de lei.

ITP

Inspecţia tehnică periodică (ITP), obligatorie pentru orice vehicul care circulă pe drumurile publice, costă aproximativ 90-100 lei pentru autoturismele benzină şi 110 -120 lei pentru cele diesel, iar pentru autoturismele pe GPL, costă 130 lei. Costul ITP-ului pentru SUV-uri este de 150 lei, iar pentru autoutilitare se apropie de 200 lei.

Revizie

Revizia, ce preuspune în general schimb de filtre (aer, polen, combustibil, ulei), schimb de ulei, înlocuire elemente mecanice plus preţul manoperei, porneşte de la 400 de lei şi urcă până aproape de 1.000 de lei pentru automobilele premium.

Considerând situaţia unui vehicul second-hand, preţul reviziei va fi probabil mai mare, dat fiind faptul că ar trebui schimbate şi alte consumabile, precum plăcuţele de frână, discurile de frână sau diverse bucşe.

Parcare

Adăpostirea automobilului pe un loc de parcare comisionat de administraţiile locale poate costa între 50 şi 100 de lei, iar pentru persoanele care lucrează în zone cu parcări plătite, costurile anuale pot varia între 1.000 şi 3.000 de lei.

Alte cheltuieli

Spălatul maşinii poate costa, în funcţie de frecvenţă, între 100-200 lei/an şi chiar peste 500 lei, anvelopele de iarnă/vară adaugă şi ele câteva sute de lei la câţiva ani, iar lichidul de parbriz poate costa cam 50 lei/an.

  Concluzii

Costurile anuale ale utilizării şi întreţinerii unui automobil încep de la valoarea de 4.000 de lei (lipsa asigurării CASCO, un timbru de mediu de sub 1.000 de lei şi RCA sub 500 lei) şi cresc vertiginos până la 15.000 de lei, o valoare mult mai apropiată de realitate. Modelele premium solicită şi mai intens buzunarul, costurile ridicându-se la valoarea de 30.000 de lei.

În cazul unui automobil second-hand, costurile sunt mai mari în primul an, datorită timbrului de mediu, dar nu scad semnificativ, întrucât costurile reparaţiilor, mult mai dese în cazul acestor maşini, vor creşte investiţiile în mobilitate.

Specialiştii recomandă ca în momentul cumpărării unui automobil, fie el nou sau second-hand, un parametru de luat în seamă să fie şi costurile anuale de întreţinere şi utilizare. Tocmai de aceea, bugetul pentru achiziţii trebuie să fie calculat foarte atent, pentru că există riscul ca o sumă generoasă cheltuită pe automobil să diminueze drastic şansele ca acesta să fie utilizabil în caz de probleme tehnice sau daune.

Sursa: Adevarul