eStire.ro

Articol actualizat la: 13 February 2018, 19:40

Metode folosite de psihologi pentru a alunga gândurile negative şi stresul: cum se aplică relaxarea progresivă a muşchilor şi stimularea nervilor

Metode folosite de psihologi pentru a alunga gândurile negative şi stresul: cum se aplică relaxarea progresivă a muşchilor şi stimularea nervilor

Dincolo de profesie, psihologii sunt oameni cu emoţii şi trăiri. Atunci când se confruntă cu stări de stres, specialiştii apelează la câteva metode ce îi ajută să îşi distragă atenţia de la gândurile negative.

Psihologii sunt specialiştii care ne ajută să rezolvăm problemele emoţionale, să depăşim temerile şi să ne punem în ordine sentimentele. Dar, dincolo de profesie, sunt fiinţe umane care se confruntă la rândul lor cu situaţii stresante. În astfel de momente, cel mai important lucru pe care-l puteţi face este distragerea atenţiei de la gândurile negative printr-o serie de activităţi, scrie brightside.me. Printre acestea, specialiştii recomandă:

Scrieţi tot ce vă vine în minte

„Pentru a reduce stresul, iau notiţe. Gânduri, situaţii, relaţii cu oamenii, idei de articole. Scriu tot ce mi-a venit în minte. Acest proces creativ este foarte util, deoarece uităm de probleme, gândurile devin clare şi tensiunea scade. După aceea, văd lucrurile dintr-o perspectivă diferită“, spune John Duffy, psiholog clinician.

Încercaţi o nouă experienţă culinară

Psihoterapeutul, scriitorul şi profesorul Jeffrey Sumber utilizează o astfel de metodă pentru a face faţă stresului. „Când mă simt deprimat, îmi place să mănânc. Dar ar trebui să fie o hrană sănătoasă sau un fel de mâncare pe care nu l-am mai consumat niciodată“, spune el. 

Încordaţi muşchii

Psihoterapeutul american Kevin Chapman foloseşte metoda de relaxare progresivă a muşchilor, dezvoltată în 1920. Ideea este simplă: după orice tensiune puternică, se produce o relaxare puternică. Aceasta înseamnă că trebuie să vă încordaţi muşchii timp de 10 secunde şi apoi să vă concentraţi asupra sentimentului de relaxare timp de 20 de secunde. Nu uitaţi să acordaţi atenţie fiecărui grup muscular.

Reacţionaţi corect sau nu reacţionaţi deloc

Psihologul Susan Krauss Whitbourne nu luptă împotriva stresului. Are o mantră specială pe care o repetă când se află într-o situaţie stresantă. Îşi spune: „Nu pot schimba situaţia, dar îmi pot schimba reacţia“. O reacţie pozitivă la o situaţie negativă ajută la evitarea stresului. De asemenea, puteţi învăţa din greşelile voastre.

Opriţi fluxul gândurilor 

Psihologul Martin Seligman recomandă o metodă uşoară şi populară care vă ajută să vă lămuriţi gândurile. Bateţi din palme şi strigaţi: „Opriţi-vă! Mă voi gândi mai târziu!“. De asemenea, poţi purta o bandă pe încheietura mâinii şi o poţi prinde ori de câte ori începi să te gândeşti la ceva care nu ţi-e benefic în acel moment. Utilizaţi astfel de trucuri pentru a opri ciclul de negativitate. Încercaţi să vă îndreptaţi atenţia către un obiect extraordinar sau un exerciţiu.

Petreceţi o oră practicând hobby-ul preferat

Psihoterapeutul Amy Przeworski vă recomandă să vă programaţi o perioadă de timp în care puteţi face orice doriţi. Citiţi, desenaţi, gătiţi sau faceţi sport - orice vă face fericiţi. Excludeţi tot ce înseamnă muncă, responsabilităţi, gânduri negative. Nu ar trebui să existe nimic care să vă supere în acel moment.  

Stimulaţi-vă nervii

Toni Bernhard sugerează o metodă neobişnuită, dar eficientă, bazată pe fiziologie. Glisaţi buzele cu degetul arătător. Această mişcare atinge nervii localizaţi pe suprafaţa buzelor, care stimulează sistemul nervos parasimpatic şi vă ajută să vă liniştiţi.

Încercaţi diferite metode clasice

Desigur, există şi modalităţi clasice de a scăpa de stres, care funcţionează la fel de bine. De exemplu, psihologul Deborah Serani spune că se foloseşte de tot ce îi stimulează simţurile, încercând să-i dea corpului tot ce are nevoie. „Eu mă folosesc de tot ce atinge simţurile mele. De exemplu, pot să stau în maşină, să ascult jazz, să dorm, să mă relaxez în cada cu apa fierbinte sau să mă bucur de un ceai gustos“, spune specialistul.

Sursa: Adevarul