eStire.ro

Articol actualizat la: 21 January 2018, 13:24

Paul Mitu, unul dintre piloţii care l-au instruit pe Iovan, indignat după accident: „E un talent să pui avionul pe vârful pomilor. Problema e că acolo au murit oameni cu zile“

Paul Mitu, unul dintre piloţii care l-au instruit pe Iovan, indignat după accident: „E un talent să pui avionul pe vârful pomilor. Problema e că acolo au murit oameni cu zile“

Paul Mitu, un fost pilot cunoscut al României, dar şi unul dintre cei care l-au instruit de-a lungul vremii pe Adrian Iovan, spune că nu înţelege de ce salvatorii au ajuns cu ore bune de întârziere în locul în care s-a prăbuşit avionul ieri.

Mitu nu a mai zburat la manşa unui avion din 1993, când s-a pensionat, dar de atunci a înfruntat înălţimile doar ca pasager, de multe ori în cabina piloţilor. Astăzi, la o zi de la tragedia în care Iovan şi o tânără studentă la Medicină au murit, fostul pilot spune că nu poate înţelege de ce salvatorii au ajuns la cei implicaţi în accident la câteva ore de la prăbuşire.

„Cauzele accidentului vor fi stabilite de către comisia de anchetare, dar întrebarea este alta: de ce plătim la 112? De ce oameni cu zile au murit acolo?“, întreabă furios fostul pilot. Acesta îşi aminteşte că în 1974 l-a luat pe Iovan sub aripa lui şi tot ce poate spune despre el este că „era extrem de bine pregătit“.

„Încă o dovadă a pregătirii extraordinare a venit ieri. E un mare talent să pui elicopterul pe vârful pomilor“, a precizat Mitu. De asemenea, Mitu a declart că este indignat de faptul că cei care erau responsabili cu găsirea şi salvarea victimelor accidentului au ajuns cu întârziere la locul tragediei, fiind convins de faptul că Adrian Iovan şi studenta la Medicină ar fi putut fi salvaţi. „Marea problemă este că acolo au murit nişte oameni care aveau zile“.

La bord, aparatură care transmite continuu semnal

Totodată, acesta a mai povestit că aeronavele de importanţă, aici fiind inclus şi avionul pilotat de Adrian Iovan, au la bord o aparatură de tip transponder, care emite un semnal continuu. „Practic semnalul acesta nu se pierde niciodată“, spune Paul Mitu.

Paul Mitu, momente de groază cu aeronava Tupolev-154

În 1960, Paul Mitu devenea pilot, iar peste douăzeci de ani cariera lui avea să cunoască o turnură cel puţin interesantă, în timp ce se afla la comanda unui Tupolev-154, unul dintre cele mai robuste aparate de zbor construite vreodată.
 
Şapte august 1980. Aeronava Tupolev 154 pilotată de comandantul Paul Mitu trebuia să aterizeze pe aeroportul din Nouadhibou, Mauritania. În burta avionului rusesc se aflau 176 de oameni, adică două echipaje de vaporeni. Un ghidaj prost de la sol şi ceaţa l-au deviat cu 350 de metri de la pista aeroportului din Mauritania, adică în apele Atlanticului. 
 
„Avionul a stat pe apă datorită unei desăvârşite pregătiri a echipajului. S-a proptit într-un banc de nisip si de asta nu s-a scufundat. Apa era rece ca gheaţa, în jur întuneric beznă, iar rechinii mişunau pe lângă noi“, declara în 2010  pilotul. 
 
Atunci, Mitu îşi amintea imaginile de groază prin care a trecut datorită unei forţe inexplicabile pe care a găsit-o în interiorul său. „În momente de genul acesta vezi cum se apropie moartea de tine, se activează un instinct de conservare al unui om care se află între «to be or not to be» („a fi sau a nu fi“ – n.red.). Dezvolţi o forţă cu ajutorul căreia treci peste asta, fără să ţi-o poţi explica“, spunea aviatorul. 

Pe aceeaşi temă:

EXCLUSIV Marius Pop, salvator în Apuseni: „112 e de vină pentru întârzierea de peste două ore. Coordonatele erau greşite“

Marius Pop, unul dintre cei care se ocupă de Transsylvania Offroad, o firmă cunoscută printre pasionaţii de offroad din Cluj, a fost unul dintre cei care au ajuns primii la locul tragicului accident aviatic care a avut loc în Munţii Apuseni şi în urma căruia pilot avionului, Adiran Iovan, şi o rezidentă şi-au pierdut viaţa.
 

FOTO EXCLUSIV Tragedia aviatică din Apuseni: Adrian Iovan şi o rezidentă au murit. Medicii din Cluj: ceilalţi cinci răniţi sunt internaţi la Terapie Intensivă. Pilotul Adrian Iovan, aflat la bordul aparatului de zbor care a aterizat forţat, luni, în Munţii Apuseni, a murit. La câteva minute, rezidenta din acelaşi avion a murit. Avionul, care efectua o cursă medicală de la Bucureşti la Oradea, a forţat aterizarea într-o pădure de la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor. La bord se aflau patru doctori, o rezidentă şi doi piloţi, care urmau să aducă în Bucureşti mai multe organe pentru transplant. 

Mărturii din avionul groazei. Unul dintre medicii supravieţuitori: „Ne-am prăbuşit, sunt întins pe pământ, abia respir”. Medicul Valentin Calu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni în care pilotul Adrian Iovan a murit, a sunat-o imediat după prăbuşire pe directoarea medicală a Spitalului Elias, Dana Safta, şi i-a transmis starea în care se află.

Cine a fost Adrian Iovan, pilotul care a murit în tragedia aviatică din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan, în vărstă de 54 de ani, cel care a murit luni seară în urma unui accident de avion din Munţii Apuseni, avea la activ zeci de ani de zbor, fiind unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Adrian Iovan hotărâse cu mai mulţi ani în urmă să efectueze curse private pentru a-şi suplini veniturile.

Cum a găsit un pădurar epava avionului înaintea autorităţilor. Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor a fost gasită la altitudinea de 1.600 de metri, după mai bine de cinci ore, de către un pădurar, pe numele său Todea Avrămuţ. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Sursa: Adevarul