eStire.ro

Articol actualizat la: 01 December 2018, 18:51

Probleme de sănătate care se ameliorează cu ajutorul somnului

Probleme de sănătate care se ameliorează cu ajutorul somnului

Ce-ar fi să existe un leac magic care să rezolve cele mai mari probleme? Nu-i aşa că l-ai folosi? Petrecem atât de mult timp vorbind despre beneficiile somnului, însă uităm să dormim. Somnul poate face minuni în ceea ce priveşte sănătatea noastră.

Somnul nu va vindeca bolile de inimă sau cancerul, dar poate ameliora efectele şi poate chiar împiedica bolile să apară. Somnul suficient este, uneori, tot ce avem nevoie pentru a ţine la distanţă un număr important de boli şi tulburări ale organismului, notează „Huffington Post“.
 
Somnul ţine kilogramele în plus la distanţă
 
Atunci când suntem odihniţi, nu trebuie să ne bazăm pe un surplus de calorii pentru energie suplimentară. Copiii care dorm mai mult, consumă mai puţine calorii, a descoperit un nou studiu, dar şi că adulţii odihniţi aleg porţii mai mici de mâncare în comparaţie cu oamenii obosiţi. Mai mult, cei care dorm îndeajuns fac alegeri de viaţă mai inteligente, inclusiv alimente mai sănătoase.
 
Un program regulat de somn, adică să te culci în jurul aceleiaşi ore seara şi să te trezeşti la aceeaşi oră dimineaţa, înseamnă şi mai puţină grăsime corporală. Un studiu recent a descoperit că femeile tinere sănătoase care şi-au modificat programul de somn şi care au adăugat cel puţin 60 de minute la perioada lor normală de somn au mai puţină grăsime. Toate aceste studii susţin ideea că există o legătură strânsă între somn şi hormonii care reglează senzaţia de foame.
 
Somnul scade riscul de diabet
 
Faptul că somnul insuficient ne face să poftim alimente bogate în calorii şi grăsimi, poate avea influenţe înfricoşătoare şi asupra riscului de diabet. Un studiu din 2012 a descoperit că somnul insuficient influenţează răspunsul celulelor la insulină. De fapt, după doar patru nopţi de somn insuficient, participanţii la test au demonstrat că sensibilitatea la insulină a scăzut cu 16% şi că sensibilitatea celulelor grase la insulină a scăzut şi cu 30%, plasându-i în aceeaşi categorie cu oamenii care sunt obezi sau care suferă de diabet. Somnul îndestulător poate fi de ajutor în lupta cu diabetul.
 
Somnul creşte libidoul
 
Şi bărbaţii, dar şi femeile susţin că sunt mai puţin interesaţi de sex atunci când nu au dormit suficient. Lipsa „chefului“ nu este doar un indicator al oboselii, ci poate fi şi de natură hormonală: somnul insuficient poate avea o legătură cu scăderea testosteronului la bărbaţi, susţin studiile.
 
Somnul îmbunătăţeşte memoria
 
Atunci când dormim puţin, ne limităm una dintre cele mai importante etape ale somnului, cea numită REM. În timpul unei nopţi, ciclurile somnului REM sunt din ce în ce mai lungi, cea mai lungă înregistrându-se atunci când ne apropiem de momentul trezirii. Vestea proastă este că etapa REM este în strânsă legătură cu îmbunătăţirea memoriei şi cu învăţatul. Chiar şi un pui de somn are efecte dovedite asupra memoriei, asupra concentrării şi a energiei.
 
Somnul ţine la distanţă răcelile frecvente
 
Nu poţi să scapi de nasul înfundat? În loc să te îndopi cu vitamina C, ia în considerare odihna. Oamenii care dorm opt ore pe noapte (sau mai mult) sunt de trei ori mai puţin supuşi riscului de a răci, decât cei care dorm insuficient, conform unui studiu din 2009.
 
Somnul reduce riscul apariţiei atacului cerebral
 
Să scapi de riscul atacului cerebral nu e chiar atât de simplu, însă un studiu din 2012 a descoperit că cei care dorm mai puţin de şase ore pe noapte au un risc de atac cerebral de patru ori mai mare decât oamenii odihniţi.
 
Somnul ţine la distanţă cancerul
 
 

Citeşte şi:
 
 
O parte dintre problemele de atenţie pe care părinţii le pun pe seama diverselor tulburări moderne, dar şi epidemia de obezitate infantilă din România pot fi puse atât pe seama alimentaţiei bogate în zahăr şi grăsimi, dar şi pe seama somnului insuficient, arată studiile.
 
 
Somnul insuficient poate creşte riscul apariţiei unui comportament antisocial la adolescenţi din cauza efectelor asupra autocontrolului, conform unui nou studiu.
 
 
Numărul mediu de ore de somn a scăzut dramatic în ultimii ani, astfel că omul modern doarme aproximativ şase ore şi jumătate pe noapte, ceea ce conduce la o sumedenie de probleme de sănătate. O singură oră în plus de somn modifică activitatea a nici mai mult, nici mai puţin de 500 de gene, arată un studiu recent.
 
 
Un somn odihnitor poate fi de o importanţă majoră pentru cei care suferă de migrene. Calitatea somnului este asociată cu frecvenţa durerilor de cap, susţine un nou studiu american.
 

 

Sursa: Adevarul