eStire.ro

Articol actualizat la: 11 November 2018, 14:55

E atât de greu să rămâi no.1. Studiu de caz: Novo Nordisk

E atât de greu să rămâi no.1. Studiu de caz: Novo Nordisk

Păstrarea politicii de preţuri ridicate devine o problemă din ce în ce mai delicată pentru Novo Nordisk, cel mai mare producător de insulină din lume, al cărui ritm de creştere, constant în ultimii ani, a încetinit, a declarat recent Lars Sorensen, CEO Novo Nordisk, într-un interviu acordat Reuters.

Lui Lars Sorensen îi este din ce în ce mai greu să ofere preţuri acceptabile pentru tratamentele diabetului în ţările în care autorităţile sunt din ce în ce mai atente să menţină un nivel scăzut al costurilor cu medicamentele compensate.

Novo Nordisk, cea mai mare companie din nordul Europei după capitalizarea bursieră, evaluată la 91,7 miliarde de dolari (mai mult decât AP Moller-Maersk şi Ericsson la un loc), a avut de câştigat de pe urma numărului în creştere al bolnavilor de diabet la nivel global. Acţiunile Novo s-au triplat în ultimii cinci ani.

 Lars Sorensen consideră că succesul companiei se datorează concentrării pe un singur segment de piaţă. Aproximativ 80% din vânzările companiei vin din tratamentele pentru diabet. Novo Nordisk dezvoltă jumătate din tratamentele cu insulină de la nivel global la o fabrică din Danemarca. În plus, tot aici sunt produse tratamentele inovative pentru ţările bogate şi genericele ieftine pentru pieţele emergente.

Acum două săptămâni, Novo Nordisk a anunţat pentru cel de-al 46-lea semestru consecutiv o creştere de două cifre. Dar rezultatele au fost sub aşteptările investitorilor care se tem că până în 2014 vânzările şi profiturile vor înregistra o creştere de sub 10%.

Lars Sorensen crede atât în posibilitatea de a menţine creşterea vânzărilor cu două cifre, cât şi în capacitatea companiei de creştere a profitului operaţional cu 15%. El este de părere că înmulţirea cazurilor de obezitate (principalul factor declanşator al diabetului de tip 2) va aduce mai mulţi pacienţi pentru tratamentele companiei.

Totuşi, Sorensen recunoaşte că a menţine pe creştere cea mai valoroasă companie din nordul Europei este o misiune din ce în ce mai grea, în special după decizia de la începutul acestui an a Agenţiei Naţionale a Medicamentului din SUA (FDA) de a amâna aprobarea Tresiba, tratamentul inovator de insulină cu efect de lungă durată al Novo Nordisk.

Această întârziere reprezintă o oportunitate pentru rivalii companiei. Pericolul vine în special din partea Sanofi care deţine un tratament inovator cu insulină U300 şi Eli Lilly care produce un tratament inovator competitiv Dulaglutide şi posibil superior faţă de Victoza, un medicament pentru diabet care nu se bazează pe insulină, deţinut de Novo Nordisk.

În plus, compania se confruntă cu respingeri ale produselor din cauza preţurilor sale mari din partea asigurătorilor de sănătate şi a guvernelor, problemă care împiedică Novo Nordisk să-şi pună în aplicare strategia de a mări preţurile şi de a percepe un premium suplimentar pentru tratamentele inovative.

„Fixarea preţurilor va fi problematică”, a declarat pentru Reuters directorul executiv al Novo Nordisk. Europa este deja o provocare din acest punct de vedere, iar stabilirea preţurilor în Statele Unite va deveni în viitor la fel de problematică, în contextul unui sistem de sănătate reformat şi a unei concetrări a pieţei de distribuţie.

Pentru Sorensen a menţine preţurile la un nivel la care investiţia în cercetare să fie acoperită este o chestiune de principiu şi este de părere că Europa va trebui să găsească resurse de finanţare suplimentare pe lângă cele care provin din taxe – prin asigurare sau coplăţi din partea pacientului. Această strategie îi nelinişteşte însă pe investitori care aşteaptă o creştere pe termen lung a veniturilor Novo Nordisk.

Pe de altă parte, investitorii de pe bursă cred în estimarea că mai mult de jumătate de miliard de oameni vor suferi de diabet până în 2030, faţă de cei 370 de milioane de diabetici din prezent, potrivit Federaţiei Internaţionale pentru Diabet.

Sursa: Adevarul