eStire.ro

Articol actualizat la: 27 November 2018, 17:49

Unul din „regii“ jocurilor: Deja începem să vedem bătrâni care joacă Candy Crush Saga

Unul din „regii“ jocurilor: Deja începem să vedem bătrâni care joacă Candy Crush Saga

Thomas Hartwig este unul dintre cei patru fondatori ai studioului de jocuri aflat în spatele unor titluri precum Candy Crush Saga sau Bubble Witch Saga. „Adevărul“ a stat de vorbă cu el pentru a afla mai multe despre King şi despre cum a ajuns acest studio să domnească peste Facebook şi peste magazinele de aplicaţii.

Hartwig are aspectul unei vedete de Hollywood, dar vorbeşte cu modestie. În timpul discursului său de la How To Web, toată lumea l-a ascultat cu interes. El a vorbit despre cum poate ajunge o companie de jocuri la 100 de milioane de utilizatori.

Vorbeşte engleza cu un accent suedez, zâmbeşte mult şi, din când în când, câte o şuviţă de păr îi ajunge pe rama ochelarilor. „Eram şase oameni la început. Conduceam o altă companie în acel moment. Unul dintre colegi văzuse un concept în SUA. Puteai participa la turnee la joculeţele de pe web. Ne-am dat seama că nu există aşa ceva în Europa aşa că ne-am decis să facem noi acest lucru. Iniţial, King era ceva cu care ne ocupam pe lângă munca depusă în compania respectivă“, explică cofondatorul şi CTO-ul (directorul tehnic) al studioului care a produs peste 150 de jocuri online.

Hartwig îşi aminteşte de momentele care au făcut din King o companie globală.

 „În toată istoria King au existat câteva pietre de hotar de care eu sunt foarte mândru. Prima a fost atunci când am semnat un parteneriat, după şase luni de la lansarea companiei. Apoi, după un an şi jumătate, am încheiat un contract de distribuţie cu Yahoo şi atunci lucrurile au început să capete amploare şi la nivel global“.

Cum se schimbă jocurile şi cum se schimbă jucătorii

Cum suedezul abia explicase care sunt cei opt paşi pe care ar trebui să îi aplice un studio de jocuri pentru a avea succes. Eu am fost curios să aflu ce anume determină eşecul unei astfel de companii. 

Zynga – un nume mare în industrie – a avut numeroase probleme în ultima perioadă. „Cred că depinde foarte mult, în funcţie de ciclul de viaţă în care te afli ca şi companie de gaming. Majoritatea studiourilor mai mici nu au succes deoarece nu reuşesc să îşi distribuie produsul, să-şi scoată jocul pe piaţă. Companiile mai mari – precum Zynga – fie nu se adaptează dorinţelor consumatorilor, fie nu reuşesc să vadă la timp tranziţia către mobil şi nu s-au adaptat“, a explicat el.

Majoritatea utilizatorilor King se joacă de pe mobil, însă „deocamdată, sunt numeroase avantaje în avea jocurile pe toate platformele, nu numai pe cea mobilă. Există posibilitatea de a promova produsele de pe Web, pe mobil. Cât timp mai există site-uri care au succes pe segmentul de jocuri, vom continua şi noi să fim prezenţi pe această piaţă“.

Comunitatea „indie“ devine din ce în ce mai mare. Oamenii lucrează din apartamente sau din birouri micuţe şi fac titluri populare. 

Hartwig nu se teme, totuşi de ei.  „Nu ne este frică de producătorii indie. Este fantastic că o singură persoană sau că o echipă mică de programatori să creeze un joc şi să folosească pieţele Apple şi Google pentru a-l distribui. Mi-aş fi dorit să am şi eu şansa asta când eram mai tânăr. E un lucru bun. Totuşi, va fi din ce în ce mai greu să oferi vizibilitate unei aplicaţii în aceste magazine. Sunt peste 300.000 de jocuri în AppStore şi este greu să ieşi în evidenţă“.

El dă, totuşi, şi exemplul unui dezvoltator independent care a avut un succes enorm cu jocul lui. „Un fost dezvoltator de la King care a lucrat în companie cinci ani a creat Minecraft“, spune el, aproape mândru.

Cum smartphone-urile ne-au transformat pe toţi în amatori de jocuri, am fost curios să aflu cum se schimbă conceptul de gamer în viziunea King. „Deja începem să vedem oameni peste 50 de ani care ne joacă jocurile. Pe Facebook putem observa cel mai bine datele demografice, peste 60% din jucătorii de Candy Crush Saga sunt femei, cu vârste cuprinse între 20 şi 25 de ani. De când ne-am lansat şi pe mobil, publicul a început să devină mai variat. Publicul este mai în vârstă, mai matur. La începuturile studioului, când eram un site de jocuri care se jucau în turnee, publicul nostru era mai nişat. Odată cu explozia Facebook şi a smartphone-urilor, o mulţime de alte persoane au început să se joace. Cred că piaţa va fi  din ce în ce mai mare.“

Performanţa studioului King din România este foarte mare. Este o foame şi o pasiune pentru jocuri. Nu ştiu dacă este un lucru tipic doar pentru Bucureşti, sau pentru întreaga Românie.

Totuşi, suedezul nu crede că jocurile hardcore vor dispărea prea curând. El consideră, însă, că studiourile care le produc vor trebui să-şi schimbe atât modelul de distribuţie, cât şi felul în care fac bani. Viitorul este freemium. „Cred că jocurile hardcore vor continua să existe, însă vor trebui, cel mai probabil să-şi schimbe modelul de distribuţie. Va fi din ce în ce mai greu să-ţi comercializezi produsul într-o cutie. De asemenea, cred că trebuie să-şi revizuiască şi metoda de monetizare şi să se îndrepte către freemium.“

Lui Hartwig i-ar plăcea ideea ca titluri precum Candy Crush Saga sau Bubble Witch Saga să ajungă să pună stăpânire şi pe sufragerie prin intermediul consolelor, însă compania nu a făcut „nicio mişcare în acest sens deocamdată“.

Mentalitate de startup şi „foame“ de jocuri

Studioul King din Bucureşti are 65 de angajaţi şi este condus de Mihai Sfrijan. Într-o clădire de birouri atipică din Vitan a luat naştere Bubble Witch Saga şi Gospo’s Great Adventure. Pentru anul 2014, King are în plan recrutarea a cel puţin 40 de angajaţi care să se alăture echipelor de dezvoltare de la studioul din Bucureşti. 

„Performanţa studioului King din România este foarte mare. Este o foame şi o pasiune pentru jocuri. Nu ştiu dacă este un lucru tipic doar pentru Bucureşti sau pentru întreaga Românie. Pasiunea este foarte importantă. Există un număr imens de oameni talentaţi care au venit să lucreze la noi, de la alte studiouri. Comparativ cu alte studiouri King din lume, cel din România se descurcă foarte bine“, a declarat Hartwig.

Cum se desfăşoară munca la King? 

Ca într-o companie care face primii paşi pe piaţă. „Este foarte important să păstrăm cultura de startup. Când eşti la început de drum, toată lumea face de toate. Dacă s-a terminat cafeaua, cineva mai face un ibric, chiar dacă e vorba de un director sau de un dezvoltator. Credem că trebuie să găsim oameni care pot duce această cultură mai departe. Căutăm oameni prietenoşi şi umili. Acest lucru începe de la noi, de la cofondatori, şi încercăm să găsim oameni care să ne semene, care să vrea să lucreze la King pentru a realiza ceva, nu pentru a avea un titlu pretenţios“.

King a anunţat, miercuri, deschiderea unui nou studio, în Berlin. Compania mai are birouri în San Francisco, Barcelona, Londra, Malmo, Stockholm şi Bucureşti. Odată intrat pe piaţa germană, King va intra în competiţie pentru viitorii developeri de jocuri cu Wooga, compania din spatele altor jocuri populare pe Facebook, Jelly Splash şi Diamond Dash. King a fost numit recent cel mai bun angajator din Suedia.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.

Sursa: Adevarul